Wie ben ik en waar ben ik mee bezig?

Over Michel...

Michel van Overbeeke (Den Haag 1942) volgde een opleiding aan de Amsterdamse Grafische School. Aanvankelijk werkte hij als graficus, tekenaar en schilder, later maakte hij ook ruimtelijk werk. Hij experimenteerde met materialen en technieken en voerde in opdracht monumentale werken uit in keramiek, glas en kunststof. Hij geldt al jaren als een zeer actief en veelzijdig kunstenaar.

Ontdekkingstocht

Als kunstenaar beweren dat je iets te melden hebt, vindt Michel gevaarlijk. Creëren is voor hem een ontdekkingstocht. “Wie ben ik en waar ben ik mee bezig? Die vragen eindigen niet met een antwoord, maar met een volgende vraag. Wat ik te melden heb is niet interessant, maar wel wat mijn vragen zijn.”

Zijn vragen gaan over het leven en de vanaf geboorte geconditioneerde mens. Hij wil weten wat ‘waarheid’ is en of die bestaat. Het is een zoektocht naar de kern van het bestaan. “Als je wilt weten wie je echt bent, moet je alles wat je eerder geleerd hebt van je af schudden en zoeken in de stilte tussen de woorden.”

Religies

Op zoek naar de betekenis van het leven, bestudeerde Michel diverse godsdiensten, spirituele en mystieke literatuur. Volgens hem draait het bij de meeste religies in de kern om hetzelfde.

“In essentie zijn we allemaal goddelijk of hoe je het noemen wilt. We zoeken het altijd buiten ons, maar daar is niets, het is in ons diepe ‘zelf’. Het ego waar wij enorm veel belang aan hechten, is een illusie.”

Leven en dood, water en vuur, man en vrouw, licht en duisternis zijn thema’s die steeds terugkeren in zijn werk. Michel vraagt zich af hoe deze onderwerpen zich tot elkaar verhouden. In zijn kunst creëert hij vormen, symbolen en iconen om die verhoudingen te duiden. Hij is een estheet en in zijn werk en in zijn leven altijd op zoek naar harmonie in vormen.

Functie van naakt

Naakt of de suggestie ervan komt veel voor in zijn werk. Naaktheid betekent voor hem kwetsbaarheid maar ook schoonheid.

Naakt heeft voor mij een functie. Als we met elkaar op een goede manier om willen gaan, is kwetsbaar durven zijn heel belangrijk.”

Daarnaast staat de naakte vrouw in zijn optiek voor de kern van de schepping. Zij geeft immers het leven door.

De tafel/ het laatste avondmaal/ de maaltijd

De tafel in het werk van Michel staat symbool voor de uitwisseling. Een plek waar mensen aanschuiven en bespreken wat er gebeurt in de wereld. Een aantal van zijn werken heeft als titel ‘Het laatste avondmaal’. “Zoals we de maaltijd tot ons nemen, zo nemen we ook het leven tot ons. We consumeren het bestaan en doen er wel of niet iets mee.” Michel zoekt naar beelden die aanzetten tot nadenken.

“Wat ik maak gaat over processen, bevragen en onderzoeken. Mijn kunst laat mijn leerproces zien en dat deel ik met de toeschouwer, eigenlijk heel kwetsbaar. Mooi als je het ziet, maar je hoeft niet te luisteren.”

Veel van het werk van Michel bevindt zich in collecties van gerenommeerde musea en bij particulieren in binnen- en buitenland.